Vyhledávání


Microsoft pro školství

11.02.2016 09:30

Ve svém okolí znám pár škol, které chtěly vyučovat základy programování. Jenže otázkou bylo, jak to ty děti naučit. Kód je moc složitý a nezajímavý. Učit žáky syntaxi jazyka, když teprve začínají 5. třídu, je hloupost. Hledali jsme prostředí, které by děti nejen bavilo, ale které by je i učilo základům programování. Programování není kód, ale logika, jak daný program má fungovat. Toto řeší program Kodu Game Lab.

Kodu je jednoduchý, graficky přívětivý, program, který děti velmi rychle zaujme. Grafika je podobná hře Minecraft (aspoň jak mě daní žáci tvrdili) a nabízí velké množství objektů. Samotné programování je pak uskutečněno pomocí bloků kódu, který žáci nevidí. Skládáním těchto bloků se tvoří jednotlivé příkazy a nakonec celé programy.

Jak název napovídá, jedná se o jakýsi program na tvorbu her. Žáci si tvoří vlastní hry, které mohou obsahovat i nespočet úrovní, takže lze vytvořit vlastní příběh s dlouhou hrací dobou. Hry je možné publikovat na komunitním serveru, který sdružuje obrovské množství her, návodů a ukázkových lekcí, které mají tématiku mořských světů, výzkumných či bojových misí, ale také i závodních okruhů. Množství je nepřeberné a každý si zde najde svoje.

Ve výčtu témat jsem zmiňoval i výzkumné mise. Tato část byla vytvořena ve spolupráci s NASA a je zde reprezentována pomocí vozítka na Mars. Můžete skenovat materiály, zkoumat je nebo třeba pořizovat obrázky. Vše je doplněno o možnost vytvoření povrchu připomínající Mars.

Ještě, než se pustíme na ukázku z programování, musím poukázat na další vychytávku tohoto programu. Je to nastavení. Vytvořit svět je pěkné, ale je to zbytečné, pokud by každý svět vypadal stejně. Tento problém je také vyřešen pomocí nesčetného nastavení, které najdeme nejen u světa (možnosti osvětlení, přechody mezi světy, …), ale také i u samotných objektů (možnost klonovat objekt, nastavení zdraví, rychlost pohybu, …).

Nyní však k samotnému programování. Jak jsem již naznačil, programujeme pomocí bloků, takže žák se do styku s kódem jako takovým, nedostane. To je výhoda, protože nechceme, aby se dítě učilo -syntaxi, ale logiku. Programuje se zde pomocí When – Do (Když - udělej), kdy na určitý podmět nějak reagujeme, tedy jeden řádek = jeden příkaz. Pokud byste chtěli mít více podmínek k jedné reakci nebo obráceně, stačí jen vzít další řádek a posunout jej doprava. Neřešíte nějaké složitosti. Vše jednoduše a rychle. Hru v Kodu dokáže dítě zvládnout během hodiny, zkušenější pak během 30 minut.

Popisovat Kodu je velmi složité, protože za něj mluví činy, tedy spíš hotové hry

Doufám, že se Vám Kodu líbil. Popis celého Kodu by byl mnohem delší a složitější, ale doufám, že i tento krátký náhled do světa programování Vám pomohl udělat si obrázek o tom, jak jednoduše se můžete učit programovat. Přeji hodně zdaru při práci.

Jan Rajnoha
Student STC
janrajnoha@outlook.com

 

http://blogs.technet.com/b/skolstvi/archive/2015/04/13/kodu-game-lab.aspx